Proteinele și importanța lor

Ce este proteina?

Proteina este un macronutrient esențial pentru construirea masei musculare. În general, o găsim în produsele de origine animală, dar este prezent și în alte surse, cum ar fi nucile și leguminoasele.

Cuvântul proteină provine din grecescul „protos”, care „reflectă statutul (de foarte important) al proteinei în alimentația umană”, citim în Harvard Health.

Macronutrienții sunt nutrienții care ne oferă energie și de care are mare nevoie organismul uman. Ce sunt macronutrienții? Sunt grăsimi, proteine ​​și carbohidrați. Fiecare gram de proteină ​​conține 4 calorii. Proteinele reprezintă aproximativ 15% din greutatea corporală a unei persoane.

Din punct de vedere al elementelor din care este alcătuită, proteina este compusă din aminoacizi, care sunt compuși organici formați din carbon, hidrogen, azot, oxigen sau sulf. Așa cum aminoacizii sunt elementele de bază ale proteinelor, proteinele sunt elementele de bază ale masei musculare.

Toate alimentele făcute din carne, (inclusiv carnea de pasăre și fructele de mare), fasolea și mazărea, ouăle, produsele procesate din soia, nuci și semințe, cânepa și zerul fac parte din grupul de proteine.

Corpul uman poate produce unii aminoacizi, restul aminoacizilor trebuie obținut din alimente. Corpul are nevoie de 20 de aminoacizi în total, nouă dintre acestea organismul nu le poate produce acestea sunt așa numiții aminoacizi esențiali. Aminoacizii esențiali sunt: ​​histidina, izoleucina, leucina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanul și valina.

Alimentele proteice care conțin toți aminoacizii esențiali sunt numite proteine ​​complete. Proteinele complete sunt: carnea și produsele lactate, quinoa, semințele de cânepă, semințele de chia și soia. Cele mai multe proteine ​​pe bază de plante nu sunt proteine ​​complete, precum fasolea, cerealele și leguminoasele și legumele, toate acestea conțin cantități mici de proteine. Și totuși proteinele incomplete pot fi combinate pentru a obține proteine ​​complete, astfel: fasolea și orezul, untul de arahide și pâinea integrală, macaroanele cu brânză cel puțin așa s-a crezut mult timp. Din ultimele cercetări însă, reiese faptul că, acestea nu neapărat trebuie consumate împreună, le putem consuma și pe rând. Cel mai important lucru ar fi să mâncăm cât mai variat și mai natural, astfel, putem să ne completăm dieta cu proteine complete chiar dacă suntem vegetarieni.

Pudra proteică este o sursă de proteine concentrate, obținut ​​din alimente de origine animală sau vegetală, cum ar fi lactatele, ouăle, orezul sau mazărea.

În general este folosită pentru a crește masa musculară, pentru a satisface nevoile de proteine ale corpului, pentru a pierde în greutate, pentru a îmbunătăți performanța sportivă.

Proteine din alimente integrale vs. pudra proteică

Fie că ne luăm proteinele din shake-uri sau le luăm din alimente, în ambele cazuri vom îndeplini cerința zilnică de proteine ale organismului și totuși cele două surse nu oferă aceeași nutriție corpului. Surprinzător shake-urile conțin mai puțini nutrienți decât alimentele care conțin proteine. Plecând de la acest fapt, putem afirma că, acestea se pot consuma atunci când încercăm să pierdem din greutate, dar nu și atunci când dorim să nutrim corpul cu nutrienții necesari acestuia.

Tipuri de pudră proteică și modul de folosire al acestora

Proteina whey sau proteina din zer este una dintre cele mai frecvent utilizate proteine ​​și este cea mai recomandată pentru utilizarea zilnică. Conține toți aminoacizii esențiali și este ușor de digerat. Izolatele și concentratele din zer ajută la creșterea energiei și poate reduce nivelul de stres. Se recomandă utilizarea acesteia după un antrenament fizic pentru ca efectul să fie și mai bun.

Proteina din soia este o altă opțiune de sursă de proteină. Ajută la reducerea colesterolului ridicat și poate ameliora simptomele menopauzei la femei. De asemenea, poate ajuta la ameliorarea simptomelor osteoporozei ca adjuvant în construirea masei osoase.

Proteina din ou este obținută din albușul ouălor și este o alegere excelentă pentru cei care au intoleranță la lactate, având o valoare biologică de 100, conținând toți aminoacizii esențiali pentru sinteza proteinei, poate fi luată pe tot parcursul zilei.

Proteinele din lapte ajută la susținerea funcției imunitare a organismului și la creșterea în masă a mușchilor.

Proteina din orez brun este 100% pe bază de plante, o alegere bună pentru vegetarieni sau pentru persoanele care nu consumă produse lactate. De asemenea, nu conține gluten.

Proteina din mazăre este foarte digerabilă, hipoalergenică și una dintre cele mai ieftine proteine.

Proteina de cânepă este, de asemenea, 100% pe bază de plante, o sursă bună de acizi grași omega-3.

În funcție de rezultatul pe care dorim să îl obținem alegem și sursa proteică.

Iată câteva sfaturi pentru a ușura această alegere:

  • Pentru creșterea masei musculare alegeți o pudră proteică cu o valoare biologică ridicată. Valoarea biologica determină procentul de proteină absorbită și reținută în organism în scopul utilizării ei pentru formarea de noi țesuturi. Proteinele din zer și izolatele din zer sunt cele mai bune opțiuni pentru acest scop.

  • Pentru a pierde din greutate alegeți shake-uri cu concentrație maximă, fără adaos de zaharuri sau dextrine/maltodextrine (îndulcitori din amidon), fără BCAA adăugați, deoarece aceștia produc creșterea masei musculare și implicit creșterea în greutate.

  • Dietă vegetariană sau vegană. Pentru a completa deficitul de proteine într-o dietă vegetariană nu recomandăm alegerea shake-urilor proteice pe bază de lapte (cum ar fi zerul, proteinele din lapte); în schimb recomandăm folosirea unor proteine 100% ​​vegetale, cum ar fi soia, mazărea sau cânepa.

  • În dieta pentru diabetul zaharat, recomandăm alegerea unor shake-uri de proteine ​​fără zahăr adăugat, nici măcar cele cu îndulcitori. De asemenea, ar fi bine să căutați un shake cu conținut scăzut de carbohidrați (5-15 grame per porție).

  • Nu recomandăm folosirea de proteinele în caz de boli de rinichi! Persoanele cu boli de rinichi nu tolerează bine proteinele. De asemenea nu recomandăm folosirea proteinelor pentru cei care suferă de probleme gastro intestinale, cu sindrom de colon iritabil sau intoleranță la lactoză sau gluten.

Lasă un comentariu
Leave a Reply
Please login to post a comment.

Menu

Share

QR code

Settings

Click for more products.
No produts were found.

Pentru a utiliza lista de dorinţe, trebuie să creezi un cont

Autentificare