Fibrele

O problemă cu care se confruntă în ultimul timp omenirea, este creșterea obezității și a problemelor cauzate de acesta. Cei care consumă o dietă modernă, vestică (adică și noi), sunt mai afectați de această problemă.

Una dintre (multele) cauze ale obezității este aportul insuficient de fibre. De exemplu un studiu arată, că în urmă cu o sută de ani noi, europenii, am consumat cu treizeci de ori mai multă varză, decât în ultimele decenii. Varza este o sursă foarte bogată de fibre dietetice.

Aceste fibre dietetice sunt niște carbohidrați complecși nedigerabili din alimente, cunoscuți și sub numele de polizaharide. Ele pot fi digerate de multe animale, dar de oameni nu. Pur și simplu organismul nostru nu poate produce enzimele necesare pentru digerarea acestora. Din această cauză putem avea burta plină de iarbă, și totodată să fim malnutriți. Totuși, acestea joacă un rol vital în digestie.

Există două tipuri: cele care sunt solubile în apă și cele care sunt insolubile în apă.

Fibra solubilă găsită în fructe și legume absoarbe apa, se umflă și se transformă într-un gel dens. Fibrele umflate leagă anumiți nutrienți (cum ar fi glucoza), astfel încât aceștia să fie absorbiți doar treptat, mai încet, de organism. Această masă este amestecată cu alimente nedigerabile și apoi trece prin intestinul subțire. Substanțele legate includ colesterolul și acidul biliar, ceea ce înseamnă că este absorbit mai puțin colesterol, rezultând niveluri mai scăzute de colesterol din sânge. Când masa din alimente ajunge la colon, toți nutrienții utili au fost deja absorbiți din acesta.

Fibrele insolubile care alcătuiesc pereții celulari ai plantelor joacă, de asemenea, un rol important în menținerea sănătății noastre. Ele nu fermentează, trec doar prin sistemul nostru digestiv fără a-și schimba structura. Efectele lor benefice se manifestă prin faptul că ocupă spațiu în stomac și tractul intestinal, provocând astfel o senzație de sațietate, reducând pofta de mâncare. Nu conțin calorii, deci sunt recomandate în mod special persoanelor care fac dietă.

Prin creșterea conținutului de apă și a greutății scaunelor noastre, fibrele reduc riscul de a dezvolta cancer de colon.

Fibrele în general, mai ajută și la menținerea unei flore intestinale diverse, microbiomul omenesc (microorganismele care trăiesc în intestinele noastre) hrănindu-se cu acestea.

Numeroase studii au ajuns la concluzia că fibrele dietetice reduc incidența bolilor cardiovasculare, diabetului, obezității, constipației și colitei. Ele întârzie absorbția zahărului în sânge, cresc sensibilitatea la insulină. Nivelul glicemiei postprandiale crește mai puțin, toleranța la glucoză se îmbunătățește, la fel și starea diabeticilor.

Din păcate, majoritatea oamenilor consumă încă foarte puține fibre pe zi. Cantitatea zilnică recomandată pentru adulții sănătoși este de minim 20-25 de grame, cu un raport de fibre insolubile și solubile de 3: 1. Exemple de fibre insolubile includ produse din cereale integrale, cuscus, tărâțe, morcovi și castraveți. Exemple de fibre solubile în apă sunt merele, fructele moi, ovăzul, mazărea, fasolea și nucile.

Aportul recomandat de fibre este acoperit de consumul a 0,5-1 kg de legume proaspete, fructe și legume sau 56-84 grame de tărâțe de ovăz pe zi. O dietă bogată în fibre tinde, de asemenea, să aibă un conținut mai scăzut de grăsimi, ceea ce ajută la obținerea unui aport energetic mai mic.

Dacă nu avem timp să ne gătim mesele putem folosi și suplimente. Una dintre soluții este fibra în formă de praf. Putem introduce în alimentație, iar în cazul în care organismul nostru reacționează într-un mod nedorit la aceasta (gaze, balonări), să reducem cantitatea la o treime, și să creștem încet-încet până la cantitatea necesară, cam în curs de trei săptămâni.
Dacă ați mai putea adăuga unele beneficii ale consumului de fibre, vă rugăm să o faceți într-un comentariu.
Lasă un comentariu
Leave a Reply
Please login to post a comment.

Menu

Share

QR code

Settings

Click for more products.
No produts were found.

Pentru a utiliza lista de dorinţe, trebuie să creezi un cont

Autentificare