Întărirea sistemului imunitar

Cu siguranţă ştim cu toţii că e mult mai puţin costisitor să preîntâmpinăm o problemă decât să
încercăm să-i găsim o rezolvare, iar imunitatea nu face nici ea excepţie.

Ce este însă imunitatea?

Organismele vii sunt înzestrate cu o capacitate extraordinară care le asigură supravieţuirea, aceea de
a se apăra în faţa diverşilor agenţi cu potenţial dăunător, opunând rezistenţă acestor agresori.

De câte feluri este ea?

Atunci când ne referim la imunitate putem vorbi despre imunitatea dobândită şi imunitatea
naturală. Aşa cum îi spune şi numele, aceasta din urmă este imunitatea cu care suntem înzestraţi
încă din perioada vieţii intrauterine şi care ne protejează pe tot parcursul vieţii. Există însă şi o
imunitate dobândită ca răspuns la o infecţie sau ca urmare a vaccinării.

Care sunt principalii factori care o pot influenţa?

Stilul de viaţă este fără îndoială factorul cel mai uşor de controlat. Fie că avem în vedere
alimentaţia, somnul sau efortul fizic, respectiv mental, suntem principalii actori şi decidenţi în vieţile
noastre. Ţine aşadar de fiecare dintre noi (în general), dacă alegem să uşurăm sau să îngreunăm
sarcina sistemului nostru imunitar, dacă alegem să îl susţinem printr-un aport optim de vitamine,
proteine şi minerale, exerciţii fizice pentru a ne menţine fit, alternanţa dintre odihnă şi efort intens
sau dimpotrivă alegem să-l compromitem, printr-un stil de viaţă nesănătos.

Nu mai este cu siguranţă un secret pentru nimeni faptul că o viaţă sedentară are consecinţe negative
asupra stării noastre de sănătate. Sistemul imunitar este stimulat şi îmbunătăţit prin activitatea
fizică regulată. Nu este nevoie de ore întregi petrecute într-o sală de forţă sau fitness. Exerciţiile
fizice timp de 30-40 de minute pe zi sunt benefice pentru întregul organism. E important, de
asemenea, să nu percepem aceste momente ca pe un stres sau o sarcină în plus de care trebuie să
ne achităm. Mersul la sală poate fi o plăcere atunci când alegem o activitate fizică ce ne atrage,
astfel evităm să percepem acest moment al zilei ca pe unul nedorit, de care abia aşteptăm să
scăpăm. Incluzând exerciţiile fizice în rutina noastră zilnică vom reuşi să ne ţinem mai uşor
greutatea sub control, să reglăm nivelul de stres căruia organismul nostru este chemat să îi facă faţă
şi ne vom putea bucura de o stare psihică şi emoţională mai echilibrată. Pentru a susţine corpul în
efortul fizic putem avea în vedere diverse complexe ce asigură un aport optim de minerale şi
vitamine, batoane proteice sau o combinaţie de proteine care să contribuie la creșterea și
menținerea masei musculare și a structurii osoase normale.

Somnul este şi el un element cheie atunci când vine vorba de un sistem imunitar funcţional şi alert.
Importanţa sa a fost şi este subliniată în numeroase studii ştiinţifice. Durata somnului nu este însă
singura componentă de luat în calcul, esenţială este şi calitatea odihnei. Lipsa somnului sau un somn
de proastă calitate pe termen lung poate duce la slăbirea sistemului imunitar. Ceea ce ignorăm
adesea, însă, este că anumite carenţe cum ar fi cea de vitamina D, vitamina E şi C, magneziu sau
vitamina B, care se regăsesc adesea în numeroase complexe de vitamine (suplimente alimentare), au
o puternică influenţă nu doar asupra duratei somnului, ci şi asupra calităţii acestuia. Numeroase
cărţi, studii şi articole ne învaţă ce anume putem face pentru a ne bucura de beneficiile unui somn
de bună calitate, însă puţine fac referire la rolul diverselor vitamine şi minerale. Rutina dinaintea
somnului e şi ea foarte importantă: evitarea expunerii la lumina diverselor dispozitive electronice
sau alte surse de lumină puternică, aerisirea camerei, asigurarea unei temperaturi propice somnului
(nici prea frig nici prea cald), evitarea consumului de alimente anterior momentului în care mergem
la somn, o saltea confortabilă sunt doar câteva dintre celelalte aspecte de avut în vedere pentru a ne
asigura că vom avea parte de un somn odihnitor.

Alimentaţia nu este nici ea mai prejos. Cum ar putea oare să funcţioneze sistemul imunitar în lipsa
nutrienţilor necesari? Vitaminele şi mineralele sunt indispensabile, astfel cerealele, precum şi
fructele şi legumele proaspete nu ar trebui să lipsească din dieta noastră zilnică. Există alimente
care au proprietăţi antiinflamatorii şi altele care sunt bogate în antioxidanţii ce ne ajută să prevenim
daunele produse de radicalii liberi.
Deşi este de preferat să avem o dietă cât mai sănătoasă şi echilibrată, acesta e un obiectiv din ce în
ce mai greu de atins în prezent, majoritatea dintre noi având un program foarte încărcat, astfel încât
timpul destinat pregătirii meselor ajunge de multe ori să devină inexistent, la fel şi cel dedicat
servirii meselor. Nu de puţine ori mâncăm pe apucate, fără a respecta un program prestabilit ceea ce
face dificilă asigurarea şi asimilarea zilnică a nutrienţilor necesari bunei funcţionări a organismului,
punând astfel presiune suplimentară şi pe sistemul imunitar. O soluţie ar putea fi să apelăm, în
funcţie de nevoile organismului, la un complex de vitamine şi minerale sau la alt tip de suplimente
alimentare care să ne ajute să completăm aportul de substanţe necesare bunei întrețineri a corpului
nostru.

Câteva dintre vitaminele şi mineralele care contribuie la susţinerea sistemului imunitar sunt:

Vitamina D - se asimilează în mod normal fie prin alimentaţie, fie prin expunerea la soare, cu toate
acestea ea nu este prezentă în abundenţă în alimente. Multă lume evită totuşi expunerea prelungită
la soare ceea ce poate determina apariţia unui deficit de vitamina D, caz în care aceasta poate fi
integrată cu ajutorul unor suplimente alimentare.

Vitamina C - se regăseşte în multe alimente proaspete, în special fructe şi legume precum ananas,
kiwi, ardei, roşii, fructe de pădure, cireşe, pepene galben etc. Are o puternică acţiune antioxidantă şi
ajută la întărirea sistemului imunitar ajutând celulele să identifice mai rapid agenţii patogeni, tocmai
de aceea este important să asigurăm aportul optim de vitamina C corpului nostru, fie pe cale
naturală, fie cu ajutorul unui complex de vitamine, fie combinând cele două variante.

Vitamina E - face echipă bună cu vitamina C, împreună protejând membranele celulare de radicalii
liberi. Odată neutralizaţi aceşti radicali, vitamina E devine ea însăşi un radical liber şi aici intră în
acţiune vitamina C care transformă radicalul vitaminei E într-o moleculă obişnuită de vitamina E.

Zincul - la rândul său asigură funcţionarea optimă a sistemului imunitar, fiind implicat în formarea
anticorpilor. Felul în care sunt procesate în epoca modernă alimentele, îmbătrânirea, dar şi alţi
factori fac ca zincul să fie disponibil în cantităţi din ce în ce mai mici, făcând astfel posibilă apariţia
unei carenţe în organism. Circa 30% din populaţia lumii înregistrează o astfel de carenţă.

După cum am putut vedea factorii care pot influenţa buna funcţionare a sistemului imunitar sunt
multipli, mare parte dintre aceştia însă sunt susceptibili de a fi influenţaţi prin propriile noastre
decizii şi acţiuni. Atunci când din anumite motive nu reuşim să asigurăm pe cale naturală aportul de
elemente nutritive necesare organismului, avem la dispoziţie diverse complexe de vitamine şi
minerale sau alte suplimente alimentare ce pot fi utilizate pentru rezolvarea unor carenţe.
Administrarea lor este însă indicat să fie făcută cu consultarea prealabilă a unui medic de
specialitate.

Lasă un comentariu
Leave a Reply
Please login to post a comment.

Menu

Share

QR code

Settings

Click for more products.
No produts were found.

Pentru a utiliza lista de dorinţe, trebuie să creezi un cont

Autentificare